Forside

Søvn: Derfor er det vigtigt at prioritere sin nattesøvn

Søvn: Derfor er det vigtigt at prioritere sin nattesøvn

Indlægget er senest opdateret den 16 maj 2022. Forfatter: Kristoffer Mohr

Vaekkeur i sengen

Artiklen indeholder sponsoreret indhold

De fleste mennesker ved, at det er vigtigt at få nok søvn, men ikke alle er klar over, hvor vigtigt det er for ens generelle sundhed og velvære. Når vi sover, har vores krop mulighed for at hvile og reparere sig selv. Det er her, musklerne slapper af, og kroppen kan hele fra eventuelle skader eller betændelser. Søvn er også det tidspunkt, hvor hjernen konsoliderer minder og bearbejder information fra dagen. Faktisk har forskning vist, at folk, der ikke får nok søvn, er mere tilbøjelige til at få problemer med fokus, hukommelse og beslutningstagning.

En fast døgnrytme er afgørende

En fast søvnrytme er vigtig for dit daglige energi niveau, humør og evne til at koncentrere sig. Det er også vigtigt for et sundt immun system. Når du ikke får nok søvn, producerer din krop mere af stresshormonet kortisol. Det kan føre til en række sundhedsproblemer, f.eks. forhøjet blodtryk, hjertesygdomme, diabetes og fedme. Det er derfor meget vigtigt at man så vidt muligt opretterholder en solid døgnrytmen, men et forholdsvist fast time-snit.

Så hvor meget søvn har du brug for?

De fleste mennesker ved, at de har brug for en god nats søvn, men hvor mange af os ved egentlig, hvor meget søvn vi har brug for? Ifølge National Sleep Foundation har den gennemsnitlige voksne brug for mellem 7 og 9 timers søvn om natten. Dette tal kan dog variere afhængigt af faktorer som alder, livsstil og det generelle helbred. Unge voksne har f.eks. tendens til at have brug for mere søvn end ældre voksne, og personer, der er fysisk aktive, har ofte brug for mere søvn end stillesiddende personer. Desuden kan personer, der er ramt af stress eller sygdom, have brug for mere søvn for at komme sig. I sidste ende er hver enkelt persons søvnbehov unikt, og det er vigtigt at lytte til sin krop for at få den hvile, man har brug for.

Sådan kan du optimere din søvn

Der findes mange tiltag til at optimere sin søvn, og den bedste tilgang vil variere fra person til person. Der er dog nogle få generelle råd, som kan hjælpe alle til at få en bedre nattesøvn:

  • Lav en regelmæssig søvnplan og hold dig så vidt muligt til den
  • Sørg for at dit soveværelse er mørkt, roligt og behageligt
  • Undgå koffein og alkohol før sengetid
  • En god seng og godt tilbehør

Har du forsøgt dig med ovenstående uden held, kan du måske ty til alternativer. En kugledyne der tynger ned over en var måske en mulighed. Du kan læse mere om kugledyner på kugledyneinfo.dk eller tjekke udvalget ud på https://ellasleep.dk. Ligeledes kan kost have stor indflydelse på din kvalitet af søvn, og dette skal man også have i mente hvis man har problemer med at sove.